Snel naar
Inhoud

Lamsvlees

Lamsvlees wordt overal ter wereld gegeten. Het vlees is vooral geliefd vanwege de malse structuur en de uitgesproken smaak. Het vlees is zowel geschikt om te grillen, te braden of te stoven. De edele delen van het lam zijn de lamsbout en de lamskoteletjes, welke u uitstekend kunt braden of roosteren. Heerlijke kruiden voor bij het lamsvlees zijn tijm, marjolein en oregano. Rose gebraden smaakt het vlees het lekkerst. Een lekkere wijn bij het lamsvlees is een Bordeaux of een Bourgogne.

Eet smakelijk!

Informatie over lamsvlees

Lamsvlees is een erg magere vleessoort. Lamsvlees bevat weinig bindweefsel en is mals, sappig en zacht. Lamsvlees bevat veel voedingswaarden, zoals eiwitten, ijzer, zink en vitamine B. Lamsvlees is calorie-arm en mager. Lamsvlees bevat meer ijzer dan bijvoorbeeld groenten en granen. Lamsvlees bezit veel vitamine B, wat zorgt voor energie, is goed voor de huid en stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen. Lamsvlees is rijk aan zink, wat belangrijk is voor de groei, vertering, eetlust en het immuunsysteem. De meeste lamsvleesproducten zijn geschikt voor een korte bereiding.

 

een greep uit ons assortiment
vers Hollands Lamsvlees

Lams racks
Lams koteletten
Lamshaas
Lamsfilet (naturel & gemarineerd)
Lamsbout
Lamsbout schijf
Lamsgehakt
Lamsschenkel
Lamsschouder
Lamspoulet

Lamsbout

Braad de bout bij voorkeur met been, dan heeft het vlees meer smaak. Als de lamsbout in de oven wordt gebraden, bedruip het (vetarme) vlees dan regelmatig met het braadproduct. Zo voorkom je uitdroging van het vlees. Smaakidee: salie, knoflook.   Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 174 kcal.
Eiwit: 19.2 gram
Vet: 10.8 gram
IJzer: 1.4 milligram

braden ± 55-60 min. (met been)

 

 

Recept

 

Lamsboutlap

Omdat er in een lamsboutlap nog een been aanwezig is, heeft dit stukje vlees een langere bereidingstijd nodig. Been is namelijk een slechte warmtegeleider. Smaakidee: balsamico, oregano.

  Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 174 kcal.
Eiwit: 19.2 gram
Vet: 10.8 gram
IJzer: 1.4 milligram

bakken ± 15 min.

 

 

Recept

 

Lamshaas

Laat de lamshaasjes vlak voor gebruik op kamertemperatuur komen. Dep de lamshaasjes voor gebruik met keukenpapier droog.
Smaakidee: honing, mosterd, olijfolie.

  Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 158 kcal.
Eiwit: 20.7 gram
Vet: 8.3 gram
IJzer: 1.8 milligram

bakken ± 3-4 min.

 

 

Recept

 

Lamskotelet

Vele vleesdelen van lam zijn zowel met als zonder been verkrijgbaar en moeten rosé gebakken of gebraden worden.
Smaakidee: knoflook, peper.
Wist je dat... lamsvlees veel zink en vitamine B1 bevat? Lamsvlees goed warm gegeten moet worden?

  Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 256 kcal.
Eiwit: 18.6 gram
Vet: 20.2 gram
IJzer: 1.4 milligram

bakken ± 5 min.

 

 

Recept

 

Lamsrollade

Een lamsrollade kan van diverse vleesdelen gemaakt worden. Hoe magerder de rollade, hoe korter de bereidingstijd.
Smaakidee: Provençaalse kruiden.
Wist je dat... lamsvlees gemiddeld meer vitamine B6 en B12 bevat dan rundvlees?

 

  Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 187 kcal.
Eiwit: 20 gram
Vet: 11.9 gram
IJzer: 1.4 milligram

stoven ± 90 min.

 

 

Lamsschouderlap

Schouderlappen zijn ook verkrijgbaar met been. De bereidingstijd daarvan is langer dan van schouderlappen zonder been. Van schouderlappen met been is het vlees echter sappiger en smakelijker.
Smaakidee: laurier, mint.

 

  Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 187 kcal.
Eiwit: 20 gram
Vet: 11.9 gram
IJzer: 1.4 milligram

stoven ± 85-90 min.

 

 

Recept

 

Lamszadel

Vele vleesdelen van lam zijn zowel met als zonder been verkrijgbaar en moeten rosé gebakken of gebraden worden. Smaakidee: mint.
Wist je dat... lamsvlees altijd zo warm mogelijk opgediend en gegeten moet worden?

 

  Voedingswaarde
Per 100 g onbereid:
Energie: 256 kcal.
Eiwit: 18.6 gram
Vet: 20.2 gram
IJzer: 1.4 milligram

braden ± 25-30 min.

 

 
 
 
Bron: www.vlees.nl
de vleeswaaier